Omgaan met emoties bij onzekerheid

door | feb 10, 2021 | 0 Reacties

Om het minste of geringste moest ik huilen..
Janken noemde ik het en ik merk dat daar een negatieve lading onder zat voor mij.

En dit was ook niet zo gek. Want alles wat er “mis” ging in mijn ogen, vatte ik persoonlijk op en bevestigde voor mij:
IK BEN NIET GOED GENOEG!

Herken jij dit?

(Het kan ook vaak zijn dat je niet zo goed weet waarom je regelmatig moet huilen. Als je doorvraagt bij jezelf kom je vaak tot de kern).

Soms komt dit stemmetje, die zegt dat ik niet goed genoeg ben, nog weleens omhoog, wanneer ik in een onzekere periode zit. Dat is dat stemmetje die vroeger gevormd was door de dingen die toen gebeurde.
Hoe veel zelfvertrouwen je ook hebt opgebouwd, soms komt dit stemmetje gewoon even om de hoek kijken. Het is vaak niet: hoe kom je van dit stemmetje af, het is meer: hoe ga je ermee om..

Dit stemmetje zit vast aan een emotie. Wanneer je die voelt, komt dat stemmetje ook meteen. Ze zijn aan elkaar gekoppeld. En vaak merk je dat er nog wel meer stemmen omhoog komen:
IK BAK ER NIKS VAN
IK BEN DE MINST GRAPPIGE
IK BEN LELIJK.
IK BEN EEN SLECHTE VRIENDIN

Nu denk je vast: Ja,… maar wat moet ik er nu mee?
Hieronder een oefening voor je:

  • Sluit je ogen
  • Ga met je aandacht naar de plek waar je de emotie voelt. Leg je hand daar neer en neem waar wat er is.
  • Zie de gedachten en emoties als een gebeurtenis: ze komen en ze gaan weer! Als een auto die voorbij komt rijden. Je ziet hem komen en daarna verdwijnt hij weer.
  • Neem deze gedachten waar zonder oordeel! Heb geen oordeel over deze gedachten, want wanneer je dit wel hebt worden deze stemmetjes alleen maar versterkt of komen er stemmen bij.
  • Doe deze oefening minstens 20 tot 30 minuten per dag,

Je zult merken dat je rustiger bent in jouw hoofd, beter emoties kunt herkennen, beter gedachten kunt herkennen en deze voorbij te laten gaan zonder oordeel.

Deze oefening en deze post heeft alles te maken met: jij BENT jouw gedachten niet, maar jij HEBT deze. Wanneer je een emotie krijgt door een bepaalde gebeurtenis, kan dat komen door iets wat je in jouw verleden hebt meegemaakt. Je lichaam is geprogrammeerd op telkens op dezelfde manier te reageren (uit bescherming). Ze proberen jou dingen wijs te maken op het moment dat het jou niet uitkomt. En daar hoef je niet verwijtend naar te kijken, of gefrustreerd, of boos, of verdrietig.. nee juist niet! Dat  is namelijk niet het punt. Het punt is om juist die stemmen gerust te stellen door bij je emotie stil te staan en deze te beschouwen als een gebeurtenis in plaats van een hindernis waar je heel veel weerstand tegen hebt.

En dan over een tijdje… ben je rustiger, meer tevreden, en kun je loslaten.

Wil je dit artikel beluisteren, zodat je hem er regelmatig bij kan pakken wanneer je dit nodig hebt?

Luister dan naar mijn podcast (je kunt hem vinden in Spotify, of hieronder luisteren)!

Liefs,

Anke

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.